Managementul modern al serviciilor de psihologie aplicată în domeniul securității naționale

Prezentare generală:

Vom aborda legislația specifică și metodologia de evaluare psihologică a persoanelor care dețin, poartă și utilizează arme și muniții supuse autorizării, precum și procesualitatea activității de asistentă psihologică și implicațiile acesteia în structurile sistemului de securitate națională, raportate la legislația și normele generale, precum și la principalele subiecte de interes ale momentului.

Înscrie-te la curs

Înscrie-te acum la cursul de Managementul modern al serviciilor de psihologie aplicată în domeniul securității naționale! Pentru înscriere, urmați pașii simpli de mai jos:

  1. Accesați butonul „Descarcă documentul de înscriere”.
  2. Completați toate câmpurile obligatorii din document.
  3. Salvați documentul completat în format PDF.
  4. Încărcați documentul PDF în formularul de înscriere disponibil pe pagina cursului.

Începeți acum parcursul dvs. într-un domeniu esențial pentru securitatea națională!

Date curs: 

05.10.2024 București

Octombrie + noiembrie = recuperarea creditelor din anii 2014 ÷ 2023 și o sesiune pentru 2024 (datele exacte vor fi stabilite în apropierea perioadei menționate, în funcție de solicitările exprimate)

Cursul este acreditat de Colegiul Psihologilor din România

Durata: 10 ore
Credite acordate: 10

Prezentare detaliată:

TEME PRINCIPALE

(se vor prezenta la fiecare ediție, având de fiecare dată și elemente noi)

Evaluarea psihologică a persoanelor care dețin, poartă și utilizează arme și muniții supuse autorizării
  • Evaluarea la angajare/la întocmirea dosarului de obținere a permisului de armă
  • Evaluarea periodică
  • Criterii
  • Predictori
  • Sistemul pragurilor de admisibilitate multiple
  • Alegerea instrumentelor de evaluare psihologică
  • Standardizarea procesului de evaluare
  • Etapele procesului de evaluare psihologică
  • Sursele de eroare în predicție
  • Componentele procesului de evaluare
  • Identificarea mediilor explicit comportamentale în care persoana evaluată va acționa și va răspunde pentru acțiunile sale
  • Redactarea raportului de evaluare psihologică

1.5.1. Repere teoretice pentru identificarea criteriilor relevante pentru deținerea și utilizarea armelor de foc

1.5.2. Repere pentru selectarea predictorilor comportamentelor problematice în contextul deținerii și utilizării armelor de foc

1.5.3. Repere pentru utilizarea celor mai potrivite metode de măsurare psihologică a predictorilor relevanți

1.5.4. Informații despre ansamblul de bune practici din domeniul evaluării psihologice specifice pentru acordarea avizului pentru deținerea și utilizarea armelor de foc

1.6.1. Structura unei sesiuni de evaluare

1.6.2. Documente utilizate

1.6.3. Metode cantitative și calitative pentru culegerea datelor

1.6.4. Construirea bateriei de evaluare psihologică

1.6.5. Standarde de admitere

1.6.6 Realizarea evaluării psihologice

1.6.7. Situațiile care constituie contraindicații pentru accesul la armament și muniții;

1.6.8. Emiterea avizului de tipul: APT PSIHOLOGIC sau INAPT PSIHOLOGIC

7.1. Norme privind contabilitatea în partidă simplă

7.2. Cheltuieli deductibile integral

7.3. Cheltuieli deductibile parțial

7.4. Cheltuieli nedeductibile

7.5. Interfață computerizată pentru conducerea autonomă a contabilității în partidă simplă

Managementul serviciilor psihologice în organizatiile din domeniul securității naționale și în cabinetului de psihologie.

2.1.1. Documente care reglementează securitatea internațională:

2.1.2. Cadrul legal al Sistemului Securității Naționale:

2.1.3. Ordine specifice unor instituții din cadrul sistemului de securitate națională

2.3.1. Principiile organizării și desfășurării activităților

2.3.2. Principiile metodologice

2.3.3. Principiile asigurării serviciilor psihologice

2.4.1. Principalele componente ale activității de psihologie în structurile din cadrul sistemului de securitate națională

2.4.2. Evaluarea psihologică a resursei umane pentru selecția la intrarea în sistemul militar și evaluarea periodică

2.4.3. Asistenta psihologică

2.4.4. Diagnoza organizațională

2.4.5. Monitorizare psihologică

2.4.6. Analiza psihologică a activității profesionale

2.4.7. Riscuri psihosociale

2.4.8. Suportul psihologic al misiunilor operative cu grad ridicat de risc

2.4.9. Intervenția psihologică specializată

2.7.1. Erorile decizionale

2.7.2. Remedierea efectelor deciziilor greșite

2.7.3. Atitudini riscante în acțiunile specifice securității naționale și private

2.8.1. Tipul organizatoric al modelului de selecție prin centre specializate

2.8.2. Sistemul de selecție prin centre specializate – avantaje și dezavantaje

2.8.3. Criteriile de selecție

2.9.1. Rolul pregătirii psihologice

2.9.2. Limita de normalitate a funcționării proceselor psihice

2.9.3. Modalități de creștere a valorii pragului de intensitate și duratei solicitărilor (dincolo de care apar alterări funcționale)

2.9.4. Rezistentă fizică = premisă pentru asigurarea stabilității psihice

TEME SECUNDARE

(vor fi introduse în fiecare an câte două teme secundare, acestea fiind alese dintre temele de interes ale momentului).

Principii internaționale ale asistentei psihologice în teatrele de operatii

3.1.1. Asigurarea prevenției primare

3.1.2. Asigurarea prevenției secundare

3.1.3. Asigurarea prevenției tertiare

3.2.1. Proximitatea (Proximity)

3.2.2. Tratamentul Imediat (Immediacy)

3.2.3. Expectanța (Expectancy)

Simplitatea (Simplicity)

3.4.1. Simptome fizice

3.4.2. Simptome emoționale

3.4.3. Simptome cognitive

3.4.4. Simptome comportamentale

3.5.1. Brevity (durata redusă)

3.5.2 Immediacy (tratament imediat)

3.5.3 Centrality (centralitatea)

3.5.4. Expectancy (expectanța)

3.5.5. Proximity (proximitatea)

3.5.6. Simplicity (simplitatea)

Leadership eficient

4.5.1. Calitatea dispoziției dictează calitatea muncii

4.5.2. Conducerea rezonantă

4.6.1. Costurile biologice ale disonantei

4.6.2. Varietăți de disonante

4.7.1. De ce ratează echipele

4.7.2. Stabilirea regulilor de bază: rolul liderului

4.7.3. Descoperirea realității organizației prin investigarea dinamică

4.7.4. Transformarea esențială: de la disonantă la viziunea ideală

Notă: La solicitarea participanților la programul de formare continuă, în cadrul temelor secundare pot fi abordate și subiecte prezentate în anii anteriori, astfel:

3.Intervenția psihologică în cazul accidentelor în structurile sistemului de siguranță națională

  • Interpretarea psihanalitică a zborului;
  • Personalitatea aviatorului;
  • Accidentele de aviație;
  • Intervenția psihologică în cazul accidentelor de aviație.

4.Variabile de personalitate în selecția agenților de pază/intervenție

  • Organizarea și funcționarea Poliției Locale;
  • Personalul Poliției Locale;
  • Drepturile și obligațiile funcționarilor publici din Poliția Locală;
  • Atribuțiile agentului din Poliția Locală;
  • Aspecte ale "normalității" personalității agentului de poliție localăr;
  • Contraindicații pentru accesul la armament și muniții.

3.Cunoașterea armamentului și a regimului armelor și munițiilor

  • Istoricul armelor de foc;
  • Tipuri de arme;
  • Componentele armelor;
  • Regimul armelor și munițiilor.

4.Pregătirea psihologică pentru luptă

  • Obiectivele pregătirii psihice pentru luptă;
  • Caracteristici (aptitudini generale) care asigură o bună predictibilitate a succesului;
  • Tulburări psihice în timp de război;
  • Tendințe de dezadaptare severe;
  • Tulburări psihice legate de prizonierat;
  • Practica pregătirii psihologice pentru luptă;
  • Factori de risc și acțiunea liderului;

Primul ajutor psihologic.

3.Riscul și factorii care influențează asumarea riscului în executarea misiunilor din domeniul securității naționale și private

  • Emoția și deciziile în condiții de risc;
  • Atitudinea fată de risc;
  • Perceperea, evaluarea și asumarea riscului în misiune;
  • Riscul din perspectiva traumei psihice;
  • Factorii care influențează răspunsul la traume și influenta lor asupra atitudinii fată de risc.

4.Negocierea în acțiunile specifice serviciilor psihologice din domeniul securității naționale și private.

  • Situații în care este necesară negocierea;
  • Rezultate posibile ale negocierii;
  • Elementele critice ale negocierii;
  • Descoperirea nevoilor partenerului de negociere;
  • Tehnici de ascultare în cadrul negocierii;
  • Comportamentul nonverbal în cadrul negocierii;
  • Partenerii de negociere;
  • Pregătirea pentru negociere;

3.Stresul posttraumatic

  • Criterii de diagnostic;
  • Răspândire și evoluție;
  • Factorii de risc și prognostici;
  • Riscul de suicid;
  • Diagnostic diferențial;
  • Consecințele PTSD;
  • Debriefingul psihologic: ghid de interviu;
  • Evaluarea traumei: ghid de interviu clinic.

4.Tehnici de negociere în acțiunile specifice serviciilor psihologice din domeniul securității naționale și private.

  • Vă mai amintiți?

                       -Negociatorul bun;

                       -Elementele cheie în negociere;

                       -Tipuri de parteneri în negociere;

                       -Stiluri de negociere;

  • Tehnici de negociere.

3.Psihologia teroristului

  • Considerații generale privind terorismul;
  • Atractivitatea terorismului;
  • Falsele credințe ale grupărilor teroriste;
  • Ce gândește un terorist;
  • Convingerile teroriștilor;
  • Caracteristicile esențiale ale unui “terorist perfect”;
  • Psihopatologia terorii;
  • Profilul psihologic al teroristului;
  • Paradigme și teorii ale terorismului;
  • Motivații care generează proliferarea terorismului.

4.Războiul informațional

  • Obiectivul general al războiului informațional;
  • Niveluri distincte de acțiune;
  • Funcționarea războiului informațional;
  • Componentele războiului informațional;
  • Nivelurile planificării războiului informațional;
  • Formule de contracarare;
  • Niveluri de influentă;
  • Instrumentele de promovare a războiului informațional;
  • Fazele războiului informațional;
  • Tehnici de dezinformare și tehnici de manipulare.

 

3.Aspecte psihologice ale mărturiei și martorilor

  • Aspectele importante ale mărturiei judiciare (testimonial, memorie, fidelitate, sinceritate);
  • Repere istorice ale mărturiei în psihologia judiciară;
  • Procesele psihice și influenta lor asupra mărturiei;
  • Factorii ce influențează acuratețea depoziției;
  • Criteriile de evaluare a depoziției;
  • Etapele formării și depunerii mărturiei;
  • Tipuri de distorsiuni;
  • Surse de denaturare a depoziției martorului sub eroare;
  • Modalități de denaturare a depoziției;
  • Procedee de prevenire și corecție identificare a depoziției denaturate.

4.Psihologia dezinformării și manipulării

  • Scurt istoric al dezinformării;
  • Mecanismele de propagare a psihozelor în masă;
  • Asemănări și deosebiri cu propaganda, publicitatea și relațiile publice;
  • Scopurile acțiunii subversive;
  • Tehnici ale dezinformării;
  • Caracteristicile dezinformării;
  • Instrumentele dezinformării;
  • Mecanismele dezinformării;
  • Conceperea și practica dezinformării;
  • Remodelarea gândirii, sentimentelor și comportamentelor;
  • Legile dezinformării;
  • Strategii și tehnici de manipulare;
  • Metode de contracarare.

3.Reintegrarea socială a persoanelor private de libertate

  • De ce recidivează deținuții?
  • Realitatea de dincolo de poarta penitenciarului;
  • Alternativa la penitenciar - Serviciile de probațiune;
  • Detenția: corecție, sau ”perfecționare?”;
  • Este posibilă reducerea criminalității post-executorie?;
  • Strategia națională de reintegrare socială a persoanelor private de libertate;
  • Societatea civilă – organizații guvernamentale și nonguvernamentale – ca vectori esențiali în procesul de incluziune socială;
  • Rolul autorităților publice locale în procesul de reintegrare socială;
  • Dezvoltarea unor servicii de suport social;
  • Principiul „win-win situation”: a pedepsi mai puțin și a ajuta mai mult.

4.Psihologia liderului

  • Oamenii aceștia sunt cei mai buni pe care i-am văzut. Sunt eu bun să îi conduc?
  • Care este diferența dintre management și leadership?;
  • Categorii, sau niveluri, de conducere;
  • Caracteristici care ii diferențiază pe “managerii lideri” de “managerii de duzină”;
  • Componentele cheie în leadership;
  • Modele și stiluri de leadership;
  • Managementul conflictelor;
  • Putere și leadership.

3.Responsabilitatea individuală și socială – elemente esențiale ale securității naționale

  • Conceptul de responsabilitate;
  • Responsabilitatea ca dimensiune a personalității;
  • Tipologii ale responsabilității;
  • Nivelurile responsabilității;
  • Modele comportamentale privind responsabilitatea;
  • Formarea responsabilității;
  • Dezvoltarea responsabilității personale;
  • Responsabilitatea socială;
  • Libertatea de exprimare și responsabilitatea
  • Responsabilitatea individuală și socială în pandemie;
  • Responsabilitatea liderilor.

4.Inteligenta emoțională în leadership

  • Conducerea bazată pe inteligenta emoțională;
  • Conducerea rezonantă;
  • Repertoriul conducerii;
  • Stilurile de conducere;
  • Cum devine liderul rezonant;
  • Motivația schimbării;
  • Realitatea emoțională a echipei;
  • EI versus IQ;
  • Dezvoltarea inteligentei emoționale.

3.Psihologia victimei

  • Cine sunt victimele?
  • Tipuri de victimizare;
  • Cuplul penal agresor - victimă;
  • Infractorul - psihologie, comportament, personalitate;
  • Victima, din perspectivă etiologică și juridică;
  • Implicații psihologice ale actului agresional privind victima;
  • Victima, din perspectiva tratamentelor penale;
  • Victima - comportamente definitorii, conotații specifice;
  • Victima, din perspectiva gestului suicidar;
  • Psihologia și prevenirea efectelor victimizante ale acțiunilor omenești.

4.Stres, Burnout, Rolul factorilor psihologici în sanogeneză

  • Nivelurile stresului;
  • Etapele sindromului general de adaptare;
  • Tulburări generate de stres;
  • Sursele majore de stres;
  • Epuizarea profesională;
  • Prevenția epuizării profesionale;
  • Modele generale de sanogeneză.

3.Criza – între pericole și oportunități

  • Teza societății de risc
  • Toate crizele se desfășoară după același model
  • Dilemele organizațiilor în situații de risc
  • Gestionarea situațiilor de risc
  • Greșeli în situații de risc
  • Planificarea gestionării crizei
  • Cercetarea prezentului pentru înțelegerea viitorului
  • Managementul crizei

4.Leadership de criză

  • Greșeli majore în raport cu realitatea
  • De ce nu învățăm întotdeauna din greșelile noastre?
  • Pilonii productivității/prosperității umane
  • Lucrul în echipă (susținerea reciprocă)
  • Rolul emoțiilor
  • Convingeri + Comportamente = Rezultate
  • Nimic nu poate pune la încercare capacitatea de a conduce oameni așa cum o face o situație de criză
  • Nu irosi niciodată o criză!